El Fin del Mundo - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Eveline en Roy Berchum - WaarBenJij.nu El Fin del Mundo - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Eveline en Roy Berchum - WaarBenJij.nu

El Fin del Mundo

Door: Eveline

Blijf op de hoogte en volg Eveline en Roy

13 Januari 2012 | Argentinië, Ushuaia

Ik zit nu aan één van de tafels in ons nieuwe hostel in Ushuaia. Wow, wat is het mooi hier..We kwamen uit het warme en enigzins vervuilde Buenos Aires hier in de frisse berglucht, met ongeveer 13 graden. We moesten al om 4:45 met de taxi vanaf ons hostel naar het vliegveld en kwamen rond 12:30 aan in het zogenaamde einde van de wereld (Fin del Mundo).

Onze laatste dagen in Buenos Aires waren vol nieuwe en leuke indrukken. Zo zijn we na mijn vorige blog lekker wat gaan drinken met één van de twee Nederlandse meiden hier, Philine, en haar leraar Spaans. Het was voor ons natuurlijk dé mogelijkheid om een geduldige Argentijn helemaal uit te horen over Argentinie en de vreemde dingen die we af en toe op straat zien en horen. Bijvoorbeeld, waarom spreken ze hier niet gewoon normaal Spaans maar wordt de ll (in het Spaans een j) hier uitgesproken als sje? Dat schijnt overgenomen te zijn uit het Frans. jaja, nou ik kan je zeggen, mijn niveau Spaans is nog best hoog, maar met al dat ge-sje en ge-che begrijp ik er af en toe geen snars van!

Nou goed, zo hebben we hem nog tientallen vragen gesteld. Om half 3 zijn we moe maar voldaan terug gegaan naar ons hostel. De volgende dag zijn we met zn vijven naar de markt in San Telmo geweest. Naast Palermo, de wijk van ons hostel, is San Telmo een andere populaire en mooie wijk van Buenos Aires. Als je zelf nog eens gaat moet je in één van die wijken zijn. In San Telmo is iedere zondag de Feria de San Telmo, een soort vlooienmarkt waar ook de tango wordt gedanst. Vooral populair bij toeristen. Erg leuk om te zien, al hebben we vooral binnen gezeten in een leuke bar waar ze optraden met verschillende dansen en muziek. Nadat we genoeg tasjes, jurkjes en zogenaamd antiek hadden gezien zijn we verder gelopen naar de haven Puerto Madero. Daar hebben we heerlijk een tijdje gezeten, mensen gekeken, beetje gekletst. Ariel, de leraar spaans was er weer bij. Hij heeft ons ingewijd in de Argentijnse verslaving: Maté. Hele sterke, hete thee die ze gerust de hele dag bij zich dragen in een pot of thermoskan. Stoer als we zijn hebben we een slokje geprobeerd, maar echt lekker was het niet...Gekke Argentijnen...;)

De maandag hebben we weer een hele dag in het park gelegen. Het was toen ruim 40 graden, dus veel meer konden we ook niet doen. Zelfs de Argentijnen vonden het warm. Na de hele dag wandelen in San Telmo was mijn enkel tot olifantengrootte opgezwollen en had één van de Nederlandse meiden, Anita zij is verpleegster, mijn enkel 's avonds ingezwachteld. Dat had goed geholpen, maar voor de zekerheid namen we deze dag lekker vrij van drukke toeristische activiteiten. We hebben zelfs geen foto's genomen die dag! 's Avonds zijn we op aanraden van andere hostelgangers naar Eros geweest. Een eettentje met tl-licht waar alleen maar locals komen en je voor weinig geld redelijk eten kunt krijgen. Haha, dat was een leuke ervaring.

Dindsdag hebben we ons weer als brave toeristen gedragen en zijn we naar het Evita Museum geweest en hebben we een vreemde rondleiding gehad door Manzana de las Luces. Ja, wij hebben ook nog niet echt een idee wat het was..De gids praatte zó snel met sje's en che's dat ik niet meer dan een kwart ervan begreep...De avond hebben we pizza gegeten bij een pizzeria met heerlijke pizza's en ontzettend onbeleefd personeel. Tja..ook dat is Argentinie.

Onze laatste dag is Buenos Aires (woensdag) hebben we vooral getracht een hostel te vinden in Ushuaia. Ik had alles allang van te voren willen plannen, maar Roy vond dat niet zo nodig. Haha, nou daar kwam hij woensdag wel een beetje van terug. Na een avond en halve dagen mailen, internetten en bellen naar hostels hadden we slechts 1 hostel gevonden dat nog eeen appartementje vrij had, voor veel te veel geld. Tja..dat hebben we uiteindelijk maar gedaan. Je moet toch wat?
We zijn aan het eind van de middag nog wel met zn drieen, samen met Anita, naar de kleurige wijk La Boca geweest. De busttocht door de stad er naartoe duurde al een uur heen (en nog een uur terug), maar we hebben een paar schitterende foto's kunnen maken van deze fascinerende wijk met haar kleuren, tango en vergane gebouwen.

Nu we in Ushuaia zijn, zijn we ontzettend blij met die dure nacht in het appartement van het La Posta hostel. We bleken namelijk bij een van de schoonste hostel in Argentinie terecht te zijn gekomen. Het appartement voor 1 nacht was natuurlijk geweldig, zij het iets te duur, maar zelfs de dorms (slaapzalen) zijn hier erg netjes. Daarnaast is het personeel echt supervriendelijk. De jongen die ons het appartement had geregeld, Lucas, heeft eerst verschillende hostels voor ons gebeld en kwam er toen achter dat 2 mensen in zijn eigen hostel hadden gecanceld en er dus plaats is hier. Echt super fijn, dus vanavond slapen we in een 4 persoons dorm, morgen in een 6 persoons dorm en de nacht erna in een double room! Zo fijn.

Lucas heeft ook voor ons een boottrip geregeld voor vandaag, maar die is helaas gecanceld door de harde wind. jammer..We hebben vandaag heerlijk gewandeld in Ushuaia. Ik zal een paar foto's van het stadje hieronder plaatsen, het is zó mooi hier..
Morgen gaan we naar het nationale park hier, voor een wandeling. Misschien dat onze boottocht dan die avond nog doorgaat, maar wellicht is dat een beetje teveel van het goede :)

Het allerleukste: zondag gaan we pinguins bezoeken! Maar daar ga ik nu niks meer over verklappen, dat vertel ik pas als we allemaal leuke foto's hebben met die grappige beestjes :)
Ik ga nu even genieten van de gezelligheid hier. Iedereen zit hier met rode wangetjes van de buitenlucht te genieten van een wijntje en foto's te kijken/ te skypen en te kletsen.

Met jullie alles goed verder? Hoe is het in Nederland? Nog leuke PVV-fratsen, dijkdoorbraken of economische crississen? ;)

Tot snel weer op facebook, skype of mail.

• 14 Januari 2012 - 03:21

Lianne:

Hey jullie,

Dit berichtje komt uit de stad waar jullie gisteren zijn vertrokken. Ik ben vanavond aangekomen en zit in een prima huis in een compleet ingerichte eigen kamer inclusief bank, tv en badkamer. Heb nog niet veel van de stad gezien want het was donker, maar het ziet er druk uit ;). Leuk jullie berichtjes te lezen... Staan me nog veel leuke dingen te wachten denk ik zo!

Geniet er lekker van!
    X

• 14 Januari 2012 - 09:06

Kristel:

Leuk!! Heel mooi waar jullie nu zitten. Grappig jullie zitten zo ver, en toch ongeveer in dezelfde temperatuur :)

Hier is de verwachting dat er zondag 30cm sneeuw valt (hihi geintje) is de PVV fractie uiteengevallen (ook geintje) en gaan we Nederland 5 meter verhogen zodat dijken niet meer nodig zijn (hahaha). Zo hee lijkt wel alsof jullie al zoooolang weg zijn, zoveel is er veranderd ineens :p

liefs!

• 14 Januari 2012 - 13:17

Mama:

Hoi jongelui
    Het is zo leuk om de verhalen te lezen, zo reizen wij ook een klein stukje op de wereld. Vonden het leuk dat we jullie gisteravond gesproken hebben via de Skype. Klinkt dan zo dicht bij. Een uurtje later hadden we Erik aan de lijn. Moet ook maar eens een skype verbinding met Stephan gaan maken want die spreken we het minste. Erik vermaakt zich ook helemaal geweldig op de Filipijnen. Zit nu op de universiteit om te starten met hun onderzoek. Toch wel apart om met twee (3?) kids te spreken die allebei aan de andere kant van de wereld zitten en zelf ook weer zoveel uur van elkaar verwijderd zijn.
    Maakt de wereldbol toch wel weer erg
    groot. Zou André Kuypers uit de
    verte dat ook vinden?
    Papa zit achter de computer jullie blog te lezen en ik op de iPad, wat modern worden die oudjes, vind je niet.
    Lieverds, wij gaan even naar de sporthal een wedstrijdje kijken. Even kijken of het leuk is om te zien zonder Erik ;-)
    Veel plezier maar weer en tot hoors.
    Hele dikke kus

• 15 Januari 2012 - 14:43

Eveline En Roy Van Berchum:

Bedankt voor jullie reacties! Altijd leuk om te lezen :)
    @Lianne: fijn dat je goed in BA bent aangekomen. Je kamer klinkt wel luxe, jij doet niet aan low-budget reizen? haha. Als je nog een leuk hostel zoekt, moet je echt naar Back in BA gaan hoor. Kom je ook nog andere leuke mensen tegen. We horen snel weer van je!

• 15 Januari 2012 - 21:49

Efrath:

Hey wereldreizigers!
    Jullie hebben het wel naar je zin hè? ;-) Had in Marokko ook al je vorige blog gelezen, maar was niet gelukt om te reageren. Ben nu weer in NL, dus kan gelijk even een berichtje posten. Mooie foto's van Ushaia! Ben erg benieuwd naar het nationale park, de pinguins etc. Hou ons goed op de hoogte :-)
    Marokko was echt mooi! Ik heb een paar foto's op FB gezet, kijk maar een keertje als jullie er aan toekomen. Helaas helaas nu weer terug en morgen weer aan het werk.
    Geniet er van daar en ik kijk uit naar het volgende verhaal, dikke kus Eef

• 16 Januari 2012 - 09:30

Wieke:

Hé luitjes, helemaal leuk die reisverslagen en foto's. Zit met een bakkie achter de computer (zonder sigaret!!!!) en volg de verhalen van jullie en van Li.
    Zo te lezen hebben jullie het helemaal naar je zin. Gisteren bij de leukste dieren ter wereld geweest? Ben benieuwd naar de vervolgverhalen. Geniet van alles. Liefs

• 16 Januari 2012 - 10:03

Leonie:

Heey Eef en Roy!

Wat leuk om jullie verhalen te lezen, wat iedereen al zegt natuurlijk het lijkt inderdaad alsof jullie dan niet zo erg ver weg zijn en dat wij stiekem een beetje met jullie mee reizen!
    Wat maken wij dan weinig mee hier en lijkt het allemaal erg saai het "normale" leven!

Geniet van alles wat jullie meemaken en zien en tot het volgende reisverhaal!;)

We moeten maar snel een keertje skypen, als Steef er ook is en zullen dan ook gelijk een verbinding naar je ouders aanleggen;)

xxx Liefs,
    Leonie