Laatste weken Patagonie - Reisverslag uit Valdivia, Chili van Eveline en Roy Berchum - WaarBenJij.nu Laatste weken Patagonie - Reisverslag uit Valdivia, Chili van Eveline en Roy Berchum - WaarBenJij.nu

Laatste weken Patagonie

Door: Eveline

Blijf op de hoogte en volg Eveline en Roy

21 Februari 2012 | Chili, Valdivia

We zijn voor het eerst sinds 12 jan niet meer in Patagonie. Wel een beetje raar om dat schitterende gebied nu uit te zijn. We zitten sinds zondagavond 23:00 in een gezellig hostel in Valdivia, een vrij grote stad in de regio Los Rios in Chili.

Ik heb even gewacht met bloggen omdat ik toch nog telkens na het gebruik van de computer last heb van RSI..Wat n *** aandoening zeg...Dus deze keer wordt het een kort en krachtig verhaal :)

We waren gebleven in Puerto Varas, het 'Duitse' dorpje in Chili. We zijn daar 5 nachten gebleven. Niet dat daar nou zo ontzettend veel te doen was maar in de bus naar Bariloche, in Argentinië, was niet eerder plek. Puerto Varas was wel een grappig stadje. Ze hadden er een heus Kuchen-fiesta (ja, Duitse taarten dus) waar we die leuke kleine Chilenen zagen dansen op z'n Duits, niet echt een succes. Ik heb Roy daar nog twee keer meegekregen naar een documentaire festival en we hebben nog een hike gedaan in de hoop de Osorno vulkaan te zien. Het was helaas zo bewolkt dat we na 2,5 uur hiken weer terug zijn gegaan.  We konden daarna wel nog een paar schitterende watervallen in de buurt bezoeken. Helaas moesten we op de terugweg nog bijna een uur wachten op een minibusje waar zoveel mensen in gepropt werden dat je jezelf niet eens meer vast hoefde te houden..ongelooflijk..en dat 2 uur lang..

Na Puerto Varas gingen we op 8 feb met de bus naar Bariloche. We hadden daar een leuk hostel gevonden met schitterend uitzicht op het meer waar Bariloche aan ligt en Free dinner! Een ideale manier om geld uit te sparen en nieuwe mensen te leren kennen. In Bariloche hebben we een gave tocht gedaan met mountainbikes waarmee we langs schitterende uitzichten over de meren kwamen. Bariloche ligt immers in het Lake District. Bergopwaarts was erg zwaar voor onze Hollandse fietsbenen, maar het was echt de moeite waard. Ook hebben we op onze laatste dag daar een leuke hike gedaan, in een groep, naar de gletsjer Castano Overo. Wow dat was echt schitterend. Die gletsjer liep uit in verschillende watervallen die ruim 450 meter naar beneden vallen. Alleen te voet te bereiken, schitterend! Ook hebben we een middag gekayakd op een meer in de buurt en zijn we met een kabelbaan naar Cerro (top) Otto geweest vanwaar we mooi uitzicht over Bariloche en de meren hadden. Verder hebben we voornamelijk veel ijs gegeten in Bariloche. Ze hebben daar heuse chocoladesupermarkten, vol met bonbons en ijs, mjam!

Op 14 feb gingen we vanuit Bariloche naar El Bolsón, een zogenaamd hippiedorpje onder Bariloche. We zaten daar in een enigszins afgelegen hostel 'La Casona de Odile'. Een klein paradijsje. De eigenaar, de Duitse Marcel, was echt een lieverd en zorgde goed voor zijn gasten. De tuin van het hostel was geweldig (2 hectare!) en er liepen 2 ontzettend schattige kittens rond. We hebben daar niet heel mooi weer gehad, dus we hebben maar 1 dag echt kunnen genieten van de hangmatten in de tuin. De andere dagen hebben we vooral met een ander Nederlands stel doorgebracht. Sanne en Bastiaan en hun 7 maanden oude dochtertje Silvie. Zij wonen nu overigens in Noorwegen. Leuk om daar ook weer eens wat meer over gehoord te hebben. Zij hadden een huurauto en hebben ons drie keer een lift gegeven het stadje in waarna we telkens de hele dag samen doorbrachten, erg gezellig met z'n vijfjes! Zo zijn we naar een mooi uitkijkpunt geklommen (Sanne droeg zelfs de baby nog mee! een uur lang klimmen), hebben we een regenachtige middag in een koffietentje met heel veel eten doorgebracht, hebben we de beroemde feria artesenal van El Bolson bezocht en hebben we onze eigen bramen geplukt op weg naar een ander mooi meertje in de regio. De avonden brachten we in het hostel door met een wijntje en nog meer gezellige gasten uit o.a Engeland, Argentinië en de VS.

Zondag 19 feb gingen wij weer terug naar Chili. Na een dikke knuffel van Marcel en onze Duitse kamergenoot Torsten, met wie we erg leuke gesprekken hebben gehad, zijn we met de bus naar Valdivia gegaan. De busreis van bijna 12 uur verliep rustig. We zijn ondertussen wel al ongeveer 3 bladzijden in ons paspoort kwijt aan douane stempels van Chili en Argentinië, maar dat nemen we maar voor lief.

We blijven deze week in Valdivia, ons hostel is erg leuk en er is wel veel te doen hier. Zaterdag is er hier een groot feest waardoor er erg veel Chilenen, die nu ook allemaal vakantie hebben, hier zitten. Wel gezellig, kan ik mn spaans lekker oefenen en kunnen we ze meteen het hemd van het lijf vragen over alle gekke woorden, gebruiken en aparte gerechten hier. We blijven hier ook nog wat langer omdat Lianne (mijn nichtje) hier waarschijnlijk heen komt als ze vanaf de Navimag boot komt.

Tot schrijfs weer! Oh en laat ook eens horen hoe het met jullie gaat he? :)

• 22 Februari 2012 - 06:35

Kristel:

Gaaf hoor jongens! Enne Eef, goed op jezelf passen hè! Kort en krachtig stuk, haha mooi nIet! ;)

ik hoop dat jullie, na nu al een tijdje weg te zijn, nu ook echt ontspannen en genieten!

Hier in NL gaat het prima. Eindelijk geen mintemperaturen en sneeuw meer (hate it) en het schijnt tegen de 15 graden te worden :)

Mijn zusje zit sinds 30 januari in Curacao, dat begint ook steeds meer te wennen. En 15 april ga ik een week naar haar toe :D can't wait hihi. Zelf heeft ze het naar haar zin, ook op haar stage, maar is wel aan het aftellen (haha nu al ja).

Nou ik kan het niet vaak genoeg zeggen: geniet lekker!!!

Liefs

• 22 Februari 2012 - 07:16

Michel:

I like!! :-)

• 22 Februari 2012 - 10:47

Wieke:

Hallo reizigers, heerlijk weer om een verhaal van jullie te lezen. De foto's
    zijn weer schitterend, maar je begrijpt wel welke ik vooral erg leuk vind, ja, ja, Roy in de hangmat en kijk eens wat er onder de hangmat zit !!
    Het is goed te begrijpen dat jullie genieten van alles wat je meemaakt. Blijf dat zeker doen! Leuk als jullie Li kunnen ontmoeten over een paar dagen. Ben benieuwd hoe ze de bootreis ervaren heeft. Kunnen jullie zo'n heerlijke coupe calorieën deze kant opsturen, doet me denken aan Sevilla en zo'n chocoladesupermarkt moeten we hier in Nederland ook maar eens introduceren... is een gat in de markt! Luitjes, goede reis verder, blijf voorzichtig doen en tot hoors. Liefs en een dikke kus.

• 24 Februari 2012 - 22:18

Ben En Anne Maayke:

Hoi Roy en Eef!

Zo te zien op de site hebben jullie al heel wat moois gezien voor en na onze wandeltocht bij Bariloche! Wat een prachtige reis maken jullie.

Wij zijn inmiddels weer in Utrecht. Die lomo's smaken hier toch een stuk minder lekker... ;)

Heel goeie reis gewenst!

Groetjes,
    Anne Maayke en Ben

• 25 Februari 2012 - 06:59

Jacqueline:

Hi!

Stikjaloers zit ik jullie verslagen te lezen! Jullie hebben het meer dan prima daar zo te lezen. Jammer dat je nog steeds last hebt van RSI Eef. Alleen tijdens het typen hoop ik? Ik werk sinds 3 weken 8 uur per dag weer. Het gaat soms heel goed maar ook soms een stuk minder, vooral als er deadlines zijn zoals je kunt begrijpen. Het is idd een *** aandoening.

Gelukkig ga ik 2 maart wintersporten, dus ff een weekje lekker bewegen ipv achter de computer. Bijna net zo leuk als 8 maanden op reis ;-) Veel plezier in Los Rios!

• 25 Februari 2012 - 18:28

Efrath:

Hola guapos!!
    Jullie moeten inmiddels al kilo's lichter zijn na al die sportieve activiteiten. Wederom leuke foto's, vooral die van jullie twee bij de waterval. Keep them coming. Wij zijn wedergekeerd van de wintersport. Nu is het weer even hard werken en alvast de volgende vakantie plannen natuurlijk (juni, Schotland). Ik zal snel weer mailen!!
    dikke kus

• 27 Februari 2012 - 18:03

Sybren:

leuk verslag luitjes. Keep em coming!