Van Ushuaia naar El Calafate - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Eveline en Roy Berchum - WaarBenJij.nu Van Ushuaia naar El Calafate - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Eveline en Roy Berchum - WaarBenJij.nu

Van Ushuaia naar El Calafate

Door: Roy

Blijf op de hoogte en volg Eveline en Roy

20 Januari 2012 | Argentinië, El Calafate

Vandaag maar eens een rustdagje ingelast. Afgelopen week zijn we behoorlijk actief geweest. Zo hebben we een trekking gedaan door het national park Tierra del Fuego, hebben we gewandeld met  pinguïns en de Perito Moreno bekeken (supergrote gletsjer).  Oh ja en we zijn ook nog van Ushuaia naar El Calafate gereisd.

Maar laat ik maar eens beginnen bij het begin. Aangekomen in Ushuaia is het ons uiteindelijk toch nog gelukt om 4 dagen te verblijven  in hostel La Posta.  De boottocht die voor ons geregeld was is uiteindelijk helemaal niet meer doorgegaan door de harde wind. En het waaide dan ook erg hard. Het weer kan in Ushuaia erg onvoorspelbaar zijn en kan zelfs binnen een uur volledig omslaan.  Four seasons in one day is hier mogelijk. Of de boottocht door zou gaan was dan ook onzeker tot ongeveer 15 min voor vertrek. Balen dus...
De hike in het national park ging gelukkig wel door. Het was een geweldige tocht van ongeveer 8km langs een meer met erg mooi uitzicht op de bergen.  Onervaren als dat we zijn hadden we te weinig eten en drinken meegenomen. Ach ja, leermomentje voor de grotere tochten die we gaan maken. Aan het eind van de tocht was er gelukkig wel een eetgelegenheid waar we weer tot leven konden komen.

Het wandelen met de Pinguïns was echt heel gaaf. Vanaf het hostel was het ongeveer een 1,5 uur rijden naar een haventje waar vandaan we met een supersnelle zodiac naar het pinguin eiland Isla Mortilla gingen. Daar aangekomen werden we welkom geheten door zo'n 2.000 nieuwsgierige pinguins.  We moesten heel rustig van de boot zodat ze niet te veel van ons zouden schrikken en aan onze aanwezigheid konden wennen. We zijn natuurlijk ook wel een beetje eng. We hebben ongeveer een uurtje rondgelopen op het eiland. Helaas mochten we geen pinguins meenemen naar het hostel, dus hebben we ze alle 2.000 maar op de foto gezet. Erg indrukwekkend allemaal.

Vanaf Ushuaia zijn we via Rio Gallegos naar El Calafate gegaan. Dit was een bustocht van 18 uur met een overstap. Gelukkig waren de bussen erg comfortabel.  Helaas waren er ook mensen in de bus die niet begrepen hadden dat ze geen grote boodschap mochten doen in toilet. We hebben dus nog een hele tijd in vieze schijtlucht gezeten. Gelukkig mochten we er in Chili even uit, omdat we met een pont moesten oversteken. Tijdens de oversteek hebben we hele mooie zwart met wit gekleurde dolfijnen gezien. Tijdens de rest van onze bustocht zagen we nog flamenco's, lama's en struisvogels. We kwamen uiteindelijk aan op onze bestemming om 1:30 's nachts. Vertraagd door langzame grensovergangen en politie die het nodig vond om alle passagiers te controleren...

Aangekomen in El Calafate hebben we onze eerste nacht in een slaapzaal doorgebracht met 8 Israelieten. Daar zijn er nogal veel van hier.  Daarna hebben we ingecheckt bij een hostel 'I Keu Ken'  dat ons is aangeraden door andere reizigers. Het was ons meteen duidelijk waarom dit hostel aangeraden werd, dus hebben we gelijk maar 4 nachten geboekt. Het is een knus en schoon hostel. Goed om even te relaxen.

De volgende dag hebben we de gletsjer Perito Moreno bezocht. Dit is een erg indrukwekkende gletjer van 5 bij 30 km groot. Eerst hebben we de gletsjer bekeken vanaf balkonnen bij het afbrokkelpunt. Vanaf hier kon je het ijs horen kraken en zo nu en dan vielen er grote stukken ijs met een grote klap in het meer er voor. Erg gaaf allemaal. Daarna zijn met een bootje het meer over gestoken en zijn we het ijs op geklommen. We werden begeleid door een gids die ons heeft uitgelegd hoe we met de ijzers onder onze schoenen over het ijs moesten lopen. Op het ijs leek het wel alsof we op de zuidpool waren, maar dan met aangename temperaturen.  Heel erg gaaf allemaal...

Zo en nu ga ik weer relaxen. Groeten en tot schrijfs.

• 20 Januari 2012 - 16:51

DaphnePal:

Hee Roy & Eef!!!
    Wat vet, die contrasten hitte & ijs!!
    Fijn te horen dat de reis jullie langzaamaan als ervaren reizigers maken ;-) ...water, suikerzakjes & recomments van andere reiziger maken het reiziger nog relaxer idd!! Dus relax-ze nu en de komende maanden!
    Ben benieuwd naar het ijswandelen &
    de pinguin-pics; zullen vast humoristische bij zitten :-)!
    Liefs,
    Daphne

• 20 Januari 2012 - 18:27

Marcel:

Wat ongelooflijk mooi zeg!

• 20 Januari 2012 - 18:45

Kristel:

Dikke vette like!! Supergaaf wat jullie doen!

• 20 Januari 2012 - 19:53

Bart:

Geweldig al die pinguins :)
    Die ijsplaat is ook erg indrukwekkend.

Bedankt voor de mooie plaatjes en verhalen. Vooral doorgaan.

Groetjes,
    Bart

• 21 Januari 2012 - 16:58

Efrath:

Wow ik ben jaloers op jullie gletsjer-uitje!! Wat een mooie foto's :-)
    Trouwens, die kleine schattige pinguin had toch wel in Roy's rugzak gepast?
    XXX

• 21 Januari 2012 - 17:04

Pa:

Hoi Roy en Eveline,
    Wat jullie nu allemaal meemaken spuit werkelijk de gaten uit.
    Bergen, gletsjers en ook nog een kolonie pinguins. Die zien er erg grappig uit zeg. Nu inmiddels ook nog hoge temperaturen. Het klinkt en ziet er uit als een groot vakantie festijn. Ga zo door met jullie jaloersmakende verhalen, dan beleven wij ook een klein percentage mee en blijven we op de hoogte van jullie welzijn. Goeie reis verder luitjes. Groeten, pa

• 24 Januari 2012 - 07:04

Frouke:

Wat een avonturen! En lang leve het internet - zo kunnen wij allemaal een beetje met jullie meegenieten :-)

X!

• 24 Januari 2012 - 11:14

Wieke:

Wat zijn het toch leuke beessies die pinguins, vooral dat kleintje. Efrath schreef al wat ik dacht bij het zien van die foto, waarom kon die niet mee? Indrukwekkend om jullie verhaal te lezen en de foto's te zien. Maak er een geweldig vervolg van en wij blijven jullie volgen. Liefs

• 24 Januari 2012 - 17:20

Harma:

nu je de pinguins daar hebt gelaten, had ik wel graag in je rugzak gewilt. Het klinkt onwerkelijk mooi...

• 29 Januari 2012 - 15:50

Annick:

Leuk om te lezen dat jullie het ook zo leuk vinden. Wij vonden het een super gaaf land. De afwisseling van landschappen, temperatuur en soort mensen vond ik echt geweldig. Ik wil graag nog een keer terug, maar met 2 kids zal dat nog wel even duren.

Die busreizen staan ons ook nog goed bij. Soms hebben we nog wel eens zin in zo'n busreis. Heb je al eens een bus met echte bedden geprobeerd. Die zijn helemaal super. Niet rechtsachterin gaan liggen; kans op lekkage (en dan slaap je echt niet meer zo lekker weet ik uit ervaring) :-)

Heel veel plezier.
    Liefs Annick

• 29 Januari 2012 - 16:47

Annick:

Oh ja, nog een tip om schijtluchten zoveel mogelijk te vermijden. Kijk goed naar de plattegrond van de bus bij het kopen van het kaartje en zoek de juiste stoelen uit.