Tudo bom? - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Eveline en Roy Berchum - WaarBenJij.nu Tudo bom? - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Eveline en Roy Berchum - WaarBenJij.nu

Tudo bom?

Door: Eveline

Blijf op de hoogte en volg Eveline en Roy

26 April 2012 | Brazilië, Rio de Janeiro

Jaja, al 3 weken geen Spaans meer, maar Portugees. En Brazilianen zijn net zo trots als de Fransen: Engels praten ze (meestal) niet en naar Spaans willen ze best luisteren maar ze antwoorden gewoon in rap Portugees terug. De Brazilianen zijn echter wel supervriendelijk en hebben ons al menig keer geholpen. Zo komt er altijd iemand de weg wijzen als we te lang met een kaart in onze handen staan, is er altijd iemand die ons uit zichzelf helpt bij de onduidelijke bushaltes en wanneer we er echt niet meer uitkomen schiet er altijd wel ergens een van de weinige brazilianen die Engels spreekt te hulp. Daarnaast is het ook nog eens een mooi volk, al die verschillende culturen in één land hebben voor een mooie mix gezorgd. Oh en ze hebben héérlijk fruit! Eindelijk vitamientjes!

Drie weken geleden zijn we vanuit Punta del Diablo ( Uruguay) naar het grensstadje Chuy gegaan. Daar konden we letterlijk met 1 voet in Uruguay staan en met de andere in Brazilië. Als echte toeristen hebben we dat natuurlijk ook gedaan :). Omdat we de eerste bus naar Chuy gemist hadden - ja het was denk ik een foutje want de bus was te vroeg (!!), in zuid-Amerika (!!) - konden we niet meer door naar Porto Alegre. We moesten eerst een nacht in Pelotas doorbrengen.

Op het buststation in Pelotas bleek meteen al dat niemand ons leek te kunnen verstaan en omdat we nog geen hostel hadden, begon dat meteen goed...Gelukkig vonden we nog een andere backpacker, Juan uit Argentinie. Hij sprak ook geen Portugees, maar verstond het wel beter dan ik. Dankzij hem vonden we uiteindelijk een hotel waar we voor een redelijke prijs konden slapen. In Pelotas bleken ze geen hostels te hebben, vreemd!

Met Juan zijn we door gereisd naar Porto alegre, waar we in een leuk hostel vol met spaanstaligen terecht kwamen. Voor mij stiekum toch wel fijn aangezien ik het best naar vind als ik niet goed uit m'n woorden kan komen. Vanuit Porto Alegre gingen we naar Florianopolis, Floripa voor de lokalen. Een schitterend schiereiland met mooie stranden en in het hoogseizoen vól met toeristen. Het hoogseizoen was echter een paar dagen geleden afgelopen en in het eerste hostel waar we terecht kwamen waren we samen met een Argentijn de enige gasten! Dat was nog eens anders dan het overvolle Uruguay tijdens Semana Santa.

Na twee nachtjes zijn we naar een ander, wat drukker, hostel verhuisd. Vanuit daar hebben we een mooie trip naar het zuiden van het eiland gedaan en weer lekker tips uitgewisseld met andere backpackers. Ook hebben we sinds dat hostel ongeveer iedere avond caipirinha ( een Braziliaans mixdrankje) gedronken. Ja, drinken kunnen ze wel in zuid Amerika, pff.

Het (sub)tropische klimaat van zuid-Brazilië brengt naast schitterende natuur helaas ook vrij veel regen met zich mee. Zo hebben we in Floripa de laatste dag maar binnen door gebracht omdat we door de hevige regenval weinig buiten konden doen. Gelukkig valt de meeste regen snachts, dat scheelt weer.

Veel mensen, inclusief de Brazilianen, raadden ons af om naar Saõ Paulo te gaan. Het zou maar een saaie, grote stad zijn. Toch wilden we het met onze eigen ogen zien. We zijn maar 2 nachten gebleven, in een leuk en veel te duur hostel, maar we vonden het alles meevallen. Saõ Paulo is een gigantische stad. Natuurlijk hebben wij als toeristen niet de enorme armoede gezien, alle favelas zijn daar goed weggestopt. Maar wat we wel hebben gezien beviel ons wel. Het centrum was mooi en gezellig. Twee van de honderden wolkenkrabbers zijn te bezichtigen door toeristen waardoor we mooi uitzicht over de stad hadden. Ook hebben we het grootste stadspark bezocht, schitterend! Grappig was wel dat niemand er rustig in het gras lag. Alle ijdele Brazilianen waren massaal aan het hardlopen, skaten, fitnessen of voetballen.

Na Saõ Paulo namen we de bus naar Paraty, een koloniaal stadje tussen Saõ Paulo en Rio de Janeiro. Daar kwamen we in een gezellig, huiselijk hostel terecht met Argentijnse eigenaar en personeel. In plaats van twee dagen zijn we daar lekker vier dagen gebleven. Paraty is een ouderwets plaatsje, straatjes met kinderkopjes ipv asfalt, met verschillende stranden. We hebben daar een leuke kayaktour gedaan waarbij we op een privestrandje onze eerste stop hadden en onze tweede pauze doorbrachten in een natuurlijk modderbad. Van de laatste stop hebben we de meest komische ( en ranzige) foto's gemaakt. Tijdens de kayaktour zijn we ook door mangroven ( bomen in het water) gevaren. Daar hebben we voor het eerst krabben gezien die in bomen lopen...bizar..

Vanuit Paraty zijn we naar Ilha Grande gereist, een populair eiland met mooie stranden. Het was daar helaas stervensdruk omdat de Brazilianen wéér een feestdag/-weekend hadden. ( De vorige was twee weken eerder).. Samen met een ongezellig hostel, anderhalve dag regen en een invasie van enorme krabben op het eiland, zorgde dit voor een psychisch reisdipje van ondergetekende. We besloten daarom na twee nachten het eiland te verlaten en naar Rio de Janeiro te gaan.

We zijn nu in Rio. Het is geweldig hier, precies zoals we hoopten na alle goede verhalen. We hebben een leuk, gezellig en schoon hostel gevonden in een veilige wijk. We hebben een eigen kamer en blijven hier 5 nachten zodat we even goed kunnen bijkomen. We hebben hier leuke medebackpackers en ontzettend veel te doen. De stad heeft ons wel een beetje veroverd. Roy vraagt me ongeveer in elke leuke plaats 'zou je hier kunnen wonen?' en dit is toch wel de eerste keer dat we onszelf hier allebei wel zagen wonen. Gaan we niet doen hoor! Maar het is schitterend hier. De stranden zijn supermooi, de stad ligt tussen de bergen en de goede wijken zien er mooi uit, net als de mensen.  In Rio zijn de favelas niet verstopt, de arme wijken zijn overal in de stad te zien. Dat is aan de ene kant rot om te zien, maar aan de andere kant wel zo realistisch. Morgen gaan we waarschijnlijk met een tour een favela in. Ik ben erg benieuwd. Hoewel ik een beetje bang ben voor het aapjes-kijk-gevoel, denk ik ook dat het goed is voor ons als rijke westerlingen om te zien hoe het óók kan zijn. Er is ons verzekerd dat de mensen daar er ook geld aan verdienen en het ook over het algemeen geen probleem vinden.

Zondag vliegen we naar Paraguay! Vanuit Paraguay gaan we in een paar dagen verder naar Bolivia. Maar voordat we weer terug zijn in Spaanstalig zuid Amerika gaan we nog een paar dagen lekker genieten van het Braziliaanse leven :) We worden nu net uitgenodigd door twee Chilenen om samen met hen en twee Brazilianen en nog n meisje uit Florida wat te drinken hier int hostel, dus: Saúde!

• 26 April 2012 - 15:19

Efrath:

Jeeh! Ik was wel weer toe aan een update :) hebben jullie de samba inmiddels al onder de knie? en weten jullie nu ook waar in Brazilië de beste caipirinha wordt gemixt? (ihkv de beste humus in het Midden-Oosten :P)
    Dipje kan ik me best voorstellen. Zo'n lange reis is vrij intensief, dus niet zo gek als je het af en toe even niet ziet zitten - zo'n vreemd land, vreemde mensen, vreemde dieren... reuzekrabben, woei! hopelijk heb je er geen nachtmerries aan overgehouden ;)

Hopelijk lukt het binnenkort weer te skypen!
    dikke kus, Eef

• 26 April 2012 - 15:26

Kristel:

Ohhhh wat hebben jullie het heerlijk zeg! Brazilië lijkt me erg gaaf!
    Ik ben alweer een paar daagjes terug uit dushi korsow :-) ook errug naar mijn zin gehad, heerlijk om weer qualitytime met mijn zusje door te brengen. Dikke tranen bij haar toen ze me (wéér) moest uitzwaaien op het vliegveld zondag. Maarre, Eef, ik (en meerdere met mij vermoed ik) wil natuurlijk wel die komische en ranzige (vooral ranzige haha) foto's zien van het modderbad!!!!

• 26 April 2012 - 15:27

Kristel:

Ohhh volgens mij ben je nu foto's aan het uploaden bij je verslag hihi *was weer eens te voorbarig*

• 08 Mei 2012 - 12:37

Frouke:

Dag lieve Eef & Roy,

Wat maken jullie ongelofelijk veel mee daar aan de andere kant van de wereld! Het is zelfs te veel voor mij hier om goed te kunnen volgen. Maar wat moet het heerlijk (en vermoeiend!) zijn allemaal. De foto's spreken boekdelen: plaatjes zijn het, stuk voor stuk. En wat zien jullie er goed uit allebei! Ben echt wel een beetje jaloers hoor. Ik wou dat we voor een paar weekjes op vakantie konden en jullie dan op konden zoeken - wat zou dat geweldig zijn! Mis jullie! XXXX